آشنایی با رشتهی موسیقی نوازندگی ساز ایرانی
باتوجهبه نیاز جامعه به رشتهی موسیقی در کشور، تربیت نیروهای زبده و کاربلد در سطوح مختلف آموزشی ضرورت دارد.
باتوجهبه نیاز جامعه به رشتهی موسیقی در کشور، تربیت نیروهای زبده و کاربلد در سطوح مختلف آموزشی ضرورت دارد. هدف از ایجاد این رشته، تربیت نوازندگان موسیقی اصیل و سنتی ایران است. این رشته ازجمله رشتههایی است که در مدت کوتاهی میتوان با تمرین و پشتکار بالا، به تواناییهای بالایی در زمینههای نوازندگی و آهنگسازی دست یافت. این رشته با جاذبههای زیاد خود در گروه تحصیلی هنر جای دارد.
ویژگیها و مهارتهای مورد نیاز
مانند سایر رشتههای فنیوحرفهای، برای ورود به رشتهی موسیقی نوازندگی ساز ایرانی، لازم است ویژگیهایی را داشته باشید؛ اما قبل از هر چیز باید بدانید که در این رشته، جوهرهی وجود انسان، حرف اول را میزند. ویژگیهای دیگری که به آن نیاز دارید عبارتاند از:
خلاقیت، اعتمادبهنفس، انگیزه و ارادهی زیاد، توانایی تحمل ساعات کاری طولانی، توانایی کار تیمی، سلامت شنوایی،... .
فرصتهای شغلی رشتهی موسیقی نوازندگی ساز ایرانی
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در بخشهای مختلفی فعالیت داشته باشند. از این جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مدیریت آموزشگاههای آزاد هنری، مربی موسیقی در مراکز مختلف آموزشگاههای موسیقی، نوازندهی گروههای موسیقی، سرپرست گروههای موسیقی، برنامهریز و اجراکنندهی موسیقی، فعالیت در کارگاههای سازسازی، آفرینش سرودها و آهنگها، اجراکنندهی ارکستر موسیقی،... .
دانشآموزان هنرستانی میتوانند پس از تحصیل در دورهی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی و کارشناسیارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینههای گفتهشده مشغول به فعالیت شوند.
برخی از درسهای تخصصی رشتهی موسیقی نوازندگی ساز ایرانی در هنرستان
سال دهم |
سال یازدهم |
سال دوازدهم |
- مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی - سازشناسی ایرانی - سازشناسی جهانی (1) - ساز تخصصی ایرانی (1) - آواز گروهی (1) |
- تاریخ موسیقی جهانی (2) - آواز گروهی (2) - سازشناسی جهانی (2) - ساز تخصصی ایرانی (2) |
- آشنایی با شعر - تاریخ موسیقی ایرانی - ساز تخصصی ایرانی (3) - آواز گروهی (3) - ساختار موسیقی جهانی |
آشنایی با برخی از درسهای رشتهی موسیقی نوازندگی ساز ایرانی
درس سازشناسی ایرانی: برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از سازهای مورد استفاده در موسیقی (تار، سهتار، سنتور،...)، سازهای مورد استفاده در موسیقی نواحی ایران (زهصداها، سازهای زهی، پوستصداها، خودصداها، هواصداها) و ... .
درس مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی: برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از نغمه و فاصله (صدا، نغمه، دانگ)، مفاهیم بنیادین (بستر صوتی، دستگاه آواز،...)، شناخت درآمدهای دستگاهها و آوازها (دستگاه شور، آواز افشاری، دستگاه نوا، دستگاه سهگاه، دستگاه همایون) و ... .
درس سازشناسی جهانی (1): برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از سازهای زهیآرشهای (کوک سیمهای سازهای زهی، انگشتگذاری، ویبراتور، آرشه، آرشهکشی روی سیم، آرشهکشی جدا از سیم، صدای گرفته یا خفه، کوک تغییریافته)، اعضای خانوادهی سازهای زهیآرشهای (ویولا، ویولنسل، کنترباس).
درس سازشناسی جهانی (2): برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از سازهای بادیچوبی (فلوت، فاگوت،...)، سازهای بادیبرنجی (هواصدا)، گروه سازهای ضربی (سنج، مثلث، قالب چوبی، طبل باس، دایرهزنگی،...)، سازهای دیگر (هارپ، چلستا، هارپسیکورد،...).
منبع: قلم چی