loading...

هنرستانی

حدس میزنم، یکی از سرگرمی هات، انجام بازی های رایانه ایه! تا حالا شده دلت بخواد خودت بازی بسازی و از این طریق هرچی تو ذهنت هست رو با بقیه به اشتراک بگذاری؟ اگه جواب  آره هست باید بدونی ابزار های ز

هنرستانی بازدید : 38 شنبه 23 شهریور 1398 زمان : 12:57 نظرات (0)

حدس میزنم، یکی از سرگرمی هات، انجام بازی های رایانه ایه! تا حالا شده دلت بخواد خودت بازی بسازی و از این طریق هرچی تو ذهنت هست رو با بقیه به اشتراک بگذاری؟ اگه جواب  آره هست باید بدونی ابزار های زیادی برای ساختن بازی وجود داره که با دونستن بعضی اطلاعات که با خوندن این مقاله به دست میاری و البته به اضافه دانش کد نویسی میتونی این کاره بشی.

بازی های رایانه ای

پیدا کردن شغل ؟

نکته ای باید بدونی اینه که نوشتن بازی رایانه ای می تونه یه مهارت خیلی خیلی مهمی برات بشه ! حتی آینده ات را شکل بده و شغل آینده ات  توی همین زمینه باشه!

می دونی که تو دنیا، خیلی ها  از طریق نوشتن بازی های رایانه ای ، پولدار شدن  و  چی از این بهتر؟ هم فال و هم تماشا!

نکته دیگه که باید بدونی اینه که توی کشورمون و حتی کشورهای پیشرفته  پیدا کردن  شغلی با عنوان طراح بازی بسیار سخته. اکثر طراحان بازی به طور معمول در ابتدا (تست کننده بازی ) یا  برنامه نویس  بوده اند که بطور  اتفاقی یا از روی علاقه وارد این حوزه ساخت بازی های کامپیوتری شده اند. شاید بد نباشد در ابتدای کار به عنوان تِستر وارد محیط کار بشید(تستر کسی هست که بازی ها را انجام میده و  گزارشی از کیفیت و نقاط ضعف اونها به طراح بازی میده و قبل از انتشار طراح اون  نقاط ضعف را برطرف میکنه). با تست بازی­‌ها شما می­‌توانید خیلی چیزهای خوبی در خصوص بازی ها یاد بگیرید. همین طور خوبه که بازی های کامپیوتری روز را تهیه کنید و اونها را دنبال کنید.

آیا لازمه که برای ساخت بازی برنامه نویس باشیم؟

جواب بله هست. البته لازم نیست که شما در برنامه نویسی متخصص باشی ولی اگه برنامه نویسی بلد باشی خیلی راحت تر میتونی منظورت را به برنامه نویس های بازی بفهمونی و در واقع روند ساخت بازی را مدیریت کنی. اگر  دانش کلی از برنامه­‌نویسی داشته باشی، می تونی خیلی کارها را بدون نیاز به دیگران انجام بدی.  اگر تا حدی برنامه­‌نویسی بلد باشی می تونی  کدهای نوشته شده توسط دیگران را  بفهمی و حتی بهشون  بگید که بهتره چیکار کنن و ارتباط خوبی باهاشون برقرار کنی و سریعتر منظورتون را بهشون بفهمونی. چون در بازی های بزرگ یه نفر همه قسمت های بازی را نمی نویسه بلکه یک تیم طراحی بازی را بر عهده داره.

برای ساخت برنامه چه چیزهایی باید بخونیم؟

تقریبا همه چی باید  بلد باشید از ادبیات، هنر تا ریاضیات و تاریخ و اطلاعات عمومی و البته دانش کامپیوتری. البته نگران نباشید، لازم نیست همه چیز را یکدفعه یاد بگیرید  بلکه به تدریج و در حین انجام کار می تونید به دانش تون اضافه کنید.  زمانی  هم که خوب مطالعه کردید و دو یا سه بازی کوچک ساختید و چند نمونه کار خوب درست کردید می تونید شروع به انجام پروژه های جدی تری کنید.

خیلی بازی کنید

شما باید خیلی بازی کنید و یادتون باشه  که باید نگاهی منتقدانه به بازی­‌ها داشته باشید. روی بازی ها فکر کنید و سعی کنید، بفهمید  که اونها واقعا چطور کار می­‌کنن، آنها را به بخش های کوچکتری  بشکنید و حسابی بررسی کنید.  در باره بازی مورد نظرتون توی  اینترنت بگردید و نقد هاش را بخونید.

 رکیب اصلی بخش های بازی کامپیوتری چیه

۱-یه تصویر کلی انتخاب کنید

برای اولین پروژه تون ، یه جور پروژه آزمایشی از ژانری که دلتون میخواد بازیتون باشه بسازید چرا که یه نقطه شروع خوب براتون محسوب میشه. قبل از اینکه شروع کنید تو یه ورق کاغذ یا در رایانه شروع کنید به نوشتن ایده هایتان درباره اینکه بازیتون قراره چگونه باشه و همینطور هم پاسخ هایتان به پرسش های زیر را هم یادداشت کنید:

  • ترکیب اصلی بخش های بازی چیه (هسته های اصلی گیم پلی بازی) ؟ جواب میتونه مخلوطی از بخش هایی مثل مبارزه با دشمنان ، حل کردن معما ها یا صحبت با دیگر شخصیت ها باشه.
  • دوست دارید ابزار های بازی چگونه باشد؟ برای مثال مبارزه با دشمنان میتونه به صورت فشردن دکمه ها صورت بگیره یا به صورت انتخاب تاکتیک های مبارزه بدون استفاده از دکمه ها باشه.
  • حالت بازی چگونه است؟ میتونه حالاتی مثل ترسناک ، هیجان انگیز ، کمدی و مرموز و… باشه.

یه مرحله آزمایشی برای گیم بسازید

۲-یه مرحله آزمایشی بسازید

اگه از یه موتور بازیسازی یا یه برنامه بازیسازی برای اولین بار استفاده میکنید زمان خوبیه که با ابزار های اون آشنا بشید.مثلا اینکه چه جوری پس زمینه یا اشیا (Object)  رو جایگذاری کنید یا اینکه چطور شخصیت های را حرکت بدهید. اگه براتون امکان داشت اشیا هایی رو طراحی کنید که بازیکن باهاشون بتونه تعامل داشته باشه مثلا اگه شخصیت شما یه دایره باشه وقتی به مثلث برخورد کنه نابود بشه. یا اصلا میتونید از اشیا آماده نرم افزارتون کمک بگیرید تا قلق این کار دستتون بیاد.

  • اگه بلد نیستید عملی رو حین ساخت بازی انجام بدید نگران نباشید و از مراجع اینترنتی آنلاین و ویدیو ها یا عضویت در انجمن های مربوطه کمک بگیرید تا مشکلتون حل بشه.
  • اصلا نگران جلوه های ویژه مثل نورپردازی و عناصر گرافیکی فعلا نباشید.

هسته اصلی گیم رو طراحی کنید

۳-اگه لازم بود هسته اصلی گیم  رو طراحی کنید

اگه این امکان براتون فراهم بود که دیگه میتونید یه عالمه آزمون و خطا انجام بدید و ایرادات جزئی رو بر طرف کنید به مثال های زیر توجه کنید:

  • . اگه دارید یه بازی پلاتفرمر میسازید ، آِیا میخواید که شخصیتتون قابلیت پرش دو مرتبه ای (double-jump) یا حرکات دیگه ویژه ای داشته باشه؟ برای اینکار باید با ارتفاع و جاذبه شخصیتتون ور برید. یا مثلا کاری کنید که با چرخاندن چرخ دنده در قفل شده را باز کند یا از این دست مثال ها.
  • . اگه دارید یه بازی نقش آفرینی یا ترسناک میسازید انتخاب کنید که شخصیت با چه جور سلاح هایی کار کنه مثلا اسلحه یا شمشیر و چگونه ارتقائشون بده. همه اینها رو تست کنید. به عنوان مثال یه سلاح میتونه چندین دشمن رو همزمان بکشه یا اینکه ضعیف ترشون کنه. همه سلاح هارو خیلی قوی نسازید و میزان قدرتشون رو موازی با قیمت خریداری در بازی تعیین کنید ، یعنی هرچی قوی تر قیمتش بیشتر! یا مثلا اینکه یه سلاح بسازید که بعد از استفاده بازیکن دیگه به درد نخوره و نشه دیگه استفاده کرد.
  • . یا اگه بازیتون گفت و گو محوره تصیمیم بگیرید که بازیکن شما در فلان مرحله بیشتر باید دیالوگ رو برای پیشبری داستان انتخاب کنه یا باید اکثرا به شخصیت های داخل بازی گوش بده.

ساختن 3 تا 5 تا مرحله برای اولین بازیتون میتونه نقطه شروع خوبی باشه

۴-چند تا مرحله بسازید 

ساختن ۳ تا ۵ تا مرحله برای اولین بازیتون میتونه نقطه شروع خوبی باشه ، درضمن بعدا هم تازه میتونید گسترشش بدید. ساختن هسته اصلی گیم پلی رو تو ذهنتون نگه دارید و خوب به این بخش دقت کنید چون ساختن چالش برای هر مرحله کمی فرق میکنه. شما میتونید هر جور که خواستید مرحله تون رو طراحی کنید یعنی اینکه اگه دلتون خواست با نظم و ترتیب بسازیدش یا به صورت مجزا بسازید و در آخر همه مرحله ها رو یکی کنید. ببینید کدومش براتون راحت تره.

  • در بازی های پلاتفرمر معمولا سکو های متحرک داره یا اینکه دشمن ها به مرور سریع تر میشن.
  • در یک بازی اکشن دشمنان به صورت های متفاوت معرفی میشن مثلا دشمنی که اصلا سلاح نداره یا برعکس. یا مثال دیگه دشمن در مراحل بالاتر گولاخ میشه!
  • یه بازی معمایی معمولا میتونه فقط یه جور معما داشته باشه ولی به این معنا نیست که نمیتونید معما هارو تغییر بدید. در مراحل بعدی میتونید سخت ترشون کنید یا ابزار های جدیدی برای حل معما بذارید که باعث بشه بازیکن بیشتر به فکر وا داشته بشه.

 

۵- یه نوع بازی میتونه جمع آوری آثار باستانی مخفی در بازی باشه

این یه هدف بلند مدت هستش که مثلا بعد از پایان بازی اگه بازیکن همه ی آثار باستانی رو جمع آوری کرده بود مثلا مرحله ویژه ای جدا از مرحله اصلی براش ظاهر میشه یا یه جایزه دیگه براش در نظر گرفته میشه.

بذارید یه مثال دیگه هم بزنم تا کاملا متوجه بشید. شما باید سعی کنید برای بازیکن یه هدف در نظر بگیرید تا انگیزه کافی برای ادامه دادن بازی براش ایجاد بشه. مثلا اگه بازیتون سبک تیر اندازی هستش  و اگه بازیکن ۱۰ دقیقه همش هی آدم بد ها رو بکشه و بکشه بازی براش کسل کننده میشه و در این صورت هدفی نداره. ولی اگه مثلا با روش های هوشمندانه برای بازیکن اهدافی در نظر بگیرید و مثلا با کشتن آدم بد ها بهش سکه بدید که بتونه با جمع آوری سکه مثلا یه اسلحه خفن بخره باعث میشه بازیکن تا آخر بازی شما را همراهی کنه!

مام بخش های گیم باید تست بشه و چیزی از قلم نیافتده

۶-بازی را تست کنید

هر مرحله از بازی رو بار ها تست و آزمایش کنید و در این راه از دوستان و فامیل کمک بگیرید. تمام بخش های بازی باید تست بشه و چیزی از قلم نیافتده . سعی کنید زیر و بم بازی رو با روش های مختلف در بیارید. مثلا  همه سلاح های داخل بازی رو تست کنید کلا تمام روش هارو انجام بدید که ایرادات و به اصطلاح باگ (Bug) های بازی برطرف بشه. این روش احتمالا خیلی طولانی مدت بشه و شاید حتی نا امیدتون کنه ولی وقتی صد در صد از بازیتون مطمئن بشید و بدونید که هر کسی که اونو بازی کنه باهاش حال کنه میفهمید که کاملا ارزشش رو داشته.

  • به تِستِرهای بازیتون اطلاعات کافی برای شروع این کار رو بدید. اونا باید بدونن که این کار برای پیشرفت و بر طرف کردن ایرادات بازی هستش نه فقط برای حال کردن با انجام بازی! در ضمن اطلاعات پایه مثل دکمه های بازی رو هم بهشون یاد بدید. چیز دیگه ای لازم نیست بهشون بگید.
  • به تستر ها یه فرم بازخورد بدید که اطلاعات حاصل از انجام بازی رو براتون بنویسن و شما هم از طریق اونا با مقایسه با بازیتون ایرادات رو اصلاح کنید. تازه سوالی هم داشتید میتونید ازشون بپرسید.
  • نقطه بارز کمک گرفتن از تستر هایی که شمارو نمیشناسن اینه که الکی ازتون تعریف نمیکنن و واقعا حقیقت رو میگن پس اگه براتون مقدوره از افرادی که با شما آشنایی ندارن هم کمک بگیرید.

گیم را با جلوه های صوتی و گرافیکی تقویت کنید

۷-بازی را با جلوه های صوتی و گرافیکی تقویت کنید

بازی را برای چشم نواز تر شدن بهتره از نظر گرافیکی و صوتی تقویت کنید. در اینترنت جلوه های صوتی هستن که میتونید دانلودشون کرده و  در بازیتون استفاده کنید مثل صدای شلیک گلوله.بازی رو با اضافه کردن جلوه های نوری از نظر بصری زیبا کنید. دیگه این تصمیم ها با شماست.

در آخر وقتی بازیتونو از هر نظر کامل کردید تبریک بازی شما آماده انتشاره!بازی رو در جای مناسبی منتشر کنید. اگه برای گوشی بازی ساختید به راحتی در مارکت ها به صورت رایگان یا پولی عرضه کنید یا اگرهم بازیتون برای رایانه ساخته شده میتونید دنبال یه اسپانسر بگردید.

منبع : سایت  Wikihow

همین طور برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر مقاله زیر را بخونید:

آموزش بازی سازی: چگونه طراح بازی شویم؟

منبع: نوجوان شاد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 433
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 94
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 291
  • بازدید ماه : 847
  • بازدید سال : 8,149
  • بازدید کلی : 47,623